Salg og marketing kræver i dag et dybt kendskab til kunderne og markedet.

  • Vurdering af produktpotentiale og salgsargumentation
  • Målgruppe-analyse
  • Vurdering af markedsføringsredskaber
  • Salgsstrategi

Der er kommet nye marketingværktøjer som for eksempel sociale medier, ændrede processer for bedre integreret promotion, og onlineannoncering for eksempel via video-informationer og webløsninger, interaktiv web, anvendelse af data fra web og mailmarketing.

  • Det udfordrer både salgsargumenterne, forretningsmodellen og distributionskanalen.
  • Kunderne adskiller ikke markedsføring fra produktet.
  • Kunderne kræver engagement fra hele virksomheden.
  • Summen af alt det virksomheden gør er det der skaber et Brand.

Udvikling af kunderelationer
Find løsninger på de områder, hvor der er negative erfaringer. En enkelt negativ oplevelse for en kunde, har fire til fem gange større effekt end positiv. Derfor bør virksomheden fokusere på at reducere dårlige kundeoplevelser, især på de områder, hvor kunderne oftest kommer i kontakt med organisationen. For eksempel ved at uddanne frontline-medarbejdere til at identificere og behandle kundernes specifikke problemer.

Forskning viser, at siden 2009 er kundernes værdsættelse af en gennemsnitlig oplevelse blevet mindre, og kunderne har nu mindre tålmodighed over for mangler i leveringen.

Læs mere her:  Om Salg